Balatongyöröki séták

Györöki séta 1. (Templom – Kossuth u. - Csont Ferenc u. - Petőfi u. - Soós öböl – bicikli út – móló – Templom; időtartama 35 perc)

A templomtól a Kossuth utcán felfelé indulunk, majd a Csont Ferenc utcán jobbra fordulunk.  Az utcán végighaladva a Petőfi utcára érünk, melyen jobbra fordulva kb. 100 méter séta után bal oldalon a lépcsős lejárón leereszkedünk a partra. A bicikliúton jobb felé folytatjuk utunkat, a domb tetején megfigyelhetjük a györöki villasor homlokzatait.  A templomhoz visszaérkezve felújított nádtetős halászházak előtt haladunk el.

Györöki séta 2. (Templom – Petőfi u. - Szépkilátó – Római forrás – bicikli út – móló – Templom; időtartama 70 perc)

Sétánk első részén a zöld sáv turistajelzést követjük, végig a Petőfi utcán. A györöki villasor régi és újabb épületei mellett vezet az utunk, majd a Petőfi utca végén balra fordulunk. A meredek Takács József utcán felérve továbbra is felfelé, jobbra térünk. Rövid kapaszkodás után felérünk a Szépkilátóhoz  A kőlépcső alján találjuk a Római-forrást.  A forrástól földút vezet ki a vasúti árjáróhoz vezető aszfaltos útra. A vasúton áthaladva jobbra térünk. A kempinget elhagyva nádas, bokros partszakaszon vezet a kerékpárút, majd a Sós-öbölnél partközelbe érünk. Végül visszaérkezünk a mólóhoz, majd a templomhoz.

Szent Mihály domb (Templom– Kossuth u. - Temető u.- Szt Mihály domb – bicikliút – Kemping – Balaton u.- Templom; időtartam 75 perc)

A Kossuth utcán felfelé haladunk, majd az ABC áruházat elhagyva balra fordulunk. A Temető utcán lefelé sétálva megpillanthatjuk a Szent Mihály-dombot, tetején a kápolnával. Hosszú ideig egyenes az utunk, majd a kereszteződésnél balra térve átkelünk a vasúton, s máris a domb alatti rétre értünk. A dombtetőről szép körpanoráma nyílik a Balaton-partra. A domb aljától kövessük a kerékpárutat jobb felé, mely a nádas, tőzeges vidék után a faluba ér. A minigolf-pályánál balra térünk, és a Balaton utcán haladunk végig, a templomig.
A Szent Mihály kápolna június elejétől szeptember végéig naponta 10-18-ig van nyitva.

Bece hegyi séta (Szépkilátó – Panoráma út – Kápolna- Felső út – Tanösvény kiágazás – Panoráma út – Szépkilátó, 70 perc)

A Szépkilátótól észak felé indulunk a Panoráma úton, egykilométernyi séta után pedig elágazáshoz érünk, ahol a Pele apó tanösvény egyik táblája is látható. Itt jobbra térünk, továbbra is a Panoráma utcát követve, melyről nevéhez híven minden kanyarban más-más részlete tárul elénk a szép kilátásnak: a Balatonederics feletti hegyek, a Tapolcai- medence, a Szigligeti-öböl. Rövid, meredek kaptatón érünk a XIX. században épült Bece hegyi kápolnához. A kápolna feletti útkereszteződésben balra fordulunk, a Felső útra, ahonnan az erdőszélre is szép kilátás nyílik. A Panoráma útra visszatérve tovább haladunk dél felé,  a Szépkilátóhoz.

Felső-hegyi séta (Templom – Kossuth u. - Mogyorós u. - Felsőhegyi út – Szalonnasütő – Vállusi u. - Kossuth u. - Templom; időtartam 90 perc)

Felfelé haladunk a Kossuth utcán, és a zebránál átkelünk a 71-es főúton. Egyenesen, a Mogyorós utcán folytatjuk utunkat, majd a kereszteződésnél balra fordulunk, a Felsőhegyi utcára. Nemsokára jobbra térünk, öreg mandulafák szegélyezte aszfaltos úton haladunk tovább felfelé, visszatekintve egyre szebb a panoráma. A kőkereszthez érve egyenesen haladunk tovább, présházak és nyaralók közt egyenesen egészen az erdőszélig. Itt jobbra indulunk a földúton, s nemsokára a Szalonnasütőhöz érünk. Az aszfaltúton lefelé sétálva visszaérünk a 71-es úthoz, majd a Kossuth utcán a templomhoz.

A Szépkilátó mészkődombja, Balatongyörök egyik legszebb helye, a 71-es út mentén helyezkedik el.  A kis magaslatot feketefenyők borítják, rózsákkal szegélyezett sétány vezet a domb északkeleti végén levő kilátóhelyhez. Nevéhez híven páratlan kilátás nyílik a Tapolcai-medence tanúhegyeire és a Szigligeti-öbölre, melyet Magyarország egyik legszebb panorámájának tartanak. A Szépkilátó kellemes fekvése miatt autós pihenőhelynek is kiváló, éttermekkel, büfékkel, pihenőpadokkal – de akár a fűre is letelepedhetünk. Több túraútvonal indul innen, turistajelzések, illetve a Pele apó tanösvény segítségével fedezhetjük fel a Balatongyörök feletti erdőket, vagy a Bece-hegy szépségeit.

A Római-forrás a domb lábánál, a kőlépcső alján található. Közelében a III-IV. századból származó római  villaépület, ún. villa rustica maradványait tárták fel (visszatemették). Ez egy olyan majorszerű gazdasági központ volt, amely több épületből állt.  Külön fürdőépülettel is rendelkezett, ehhez vezették egykor a forrás vizét. Ma a forrásvíz kőmedencébe csorog, pontos összetételéről a mellette álló táblán olvashatunk.

A Tapolcai-medence közel 100 négyzetkilométeres területét nyugaton a Keszthelyi-hegység meredek letörése határolja, keleten bazaltvulkánok és vörös homokkő vonulatok választják el a szomszédos Káli-medencétől. Mai arculatát a tűz és víz találkozása, az üledékes kőzetek és a bazalt egymásra hatása formálták.  A körülbelül négymillió évvel ezelőtt kezdődött vulkáni működés során a feltörő forró láva a víztartalmú mészkővel találkozva hatalmas robbanásokkal krátereket alakított ki, majd az ezekbe visszahulló törmelék között bazaltláva tört a felszínre. Lassú hűlése, zsugorodása közben alakult ki a több hegyen látható jellegzetes bazaltorgona-mintázat. A laza homokot, kőzettörmeléket a szél és a vízfolyások eróziója hordta el a Tapolcai-medencéből – csak a bazalttakaróval fedett helyeken maradtak meg az eredeti rétegek, az úgynevezett tanúhegyeket képezve.